Menu

 Avtor: Robert J. Tamasy Čustva so nenavadna stvar. Vidimo jih prikazane na porokah, športnih prireditvah, družinskih srečanjih in javnih demonstracijah. Lahko se gibljejo od veselja in sreče z nasmeški in smehom, do globoke žalosti s solzami in mučnim jokom. Odražajo lahko navdušenje ali globoko zakoreninjeno jezo. V domačem okolju lahko čustva zagotavljajo varno okolje, v katerem družinski člani uspevajo, ali pa povzročajo velik nemir in celo strah. 

Tudi v poslovnem in poklicnem svetu lahko opazujemo izražanje čustev, tako v pozitivnem kot v negativnem smislu. Na newyorški borzi na primer lahko srečamo celotni spekter čustev, od velikega navdušenja do popolne panike, odvisno od tega, kako se giblje trg. 

V posameznem podjetju ali pisarniškem okolju lahko najdemo veliko primerov pravilne in nepravilne uporabe, pa celo zlorabe čustev. Energičen, pozitiven in spodbuden vodja lahko veliko prispeva k navdihu in motivaciji svojih podrejenih. Negativen, kritičen vodja, nagnjen k izbruhom jeze, pa ima lahko demoralizirajoč in kontraproduktiven vpliv na svojo ekipo. 

V teku svoje kariere sem delal za več zelo različnih šefov. Nekateri so me tako navdihnili, da bi za njih storil karkoli. Vedenje nekaterih drugih pa je bilo takšno, da je ljudi sčasoma izčrpalo, tako da so se bali vsakodnevnega prihoda v službo. Nekdo, za katerega sem delal v uredništvu, je imel nepričakovane izbruhe besa in je v trenutkih nezadovoljstva celo jemal predmete z mize ter jih metal na tla. 

Timothy Kight, pokojni podjetnik in poslovni svetovalec, je razumel, kakšno moč imajo čustva, tako za dobro kot za slabo. Dejal je: “Čustva so odličen služabnik, a strašen gospodar. Obvladajte svoja čustva in poskrbite, da bodo delala za vas, ne proti vam. Vaša čustva naj bodo posrednik in ne diktator.” 

Ne preseneča nas, da ima Sveto pismo veliko povedati o čustvih in o tem, kako jih izražamo. Pomemben primer je bil izraelski kralj Savel, ki je imel neprijetno navado metati kopja v svoje tekmece. Tukaj navajamo le nekaj od številnih načel, ki jih Sveto pismo navaja v zvezi s čustvi, tako v dejanjih kot v besedah: 

Negativna čustva prinašajo negativne posledice. Neobvladana čustva lahko ne le povzročijo dejanja, ki jih bomo pozneje obžalovali, ampak tudi sprožijo negativna čustva in odnos do nas s strani tistih, s katerimi delamo. “Jezljiv človek povzroča prepir, hud togotnež velik greh” (Pregovori 29:22) 

Pozitivne besede in dejanja prinašajo koristi. Nemogoče je preceniti, kako pomembno je, da z besedami in dejanji sporočamo potrjujoča in spodbudna čustva. “Nobena umazana beseda naj ne pride iz vaših ust, marveč le dobra, da bi bila ob potrebi v izgrajevanje, da bi podelila milost tistim, ki poslušajo” (Pismo Efežanom 4:29). 

Čustva so lahko nalezljiva. Na začetku sem omenil človeka, ki je metal stvari s svoje mize. Nekateri od njegovih podrejenih so se začeli obnašati podobno, saj so zmotno verjeli, da se to od njih pričakuje. “Ne druži se z jezljivim človekom, nikar ne hodi s togotnim, da se ne navadiš njegovih poti in ne ujameš zanke za svoje življenje” (Pregovori 22:24-25). 

O avtorju
© 2024. Robert J.Tamasy je napisal knjigi Ambasadorji v poslovnem svetu: trajna zapuščina evangelizacije in učenčevstva v organizaciji CBMC (organizacija, podobna slovenskemu krščanskemu društvu Poslovni tok Slovenija), Poslovanje v najboljšem pomenu besede: Brezčasna modrost iz knjige Pregovorov za današnje delovno okolje, v sodelovanju s Kenom Johnsonom je napisal knjigo Kako živeti življenje s srcem pastirja, skupaj z Davidom A. Stoddardom pa knjigo Mentorstvo s srcem. Vsakih 14 dni objavlja na svojem blogu: www.bobtamasy.blogspot.com. 

Prevod: Maja Bilbija, Poslovni tok Slovenija, www.poslovnitok.si
Odgovorna oseba: Prof. dr. mag. Dragica Kisilak, univ.dipl.inž. 

Vsa morebitna vprašanja ali želje prosimo pošljite na: [email protected] 

Vprašanja za diskusijo in razmislek 

  1. Kakšnim vrstam čustev ste bili priča na delovnem mestu? Katere vrste izkazovanja čustev so po vašem mnenju primerne in katere ne? 
  2. Kako bi se ocenili na čustveni lestvici, pri čemer 1 pomeni zelo malo čustev, 10 pa veliko nagnjenost k izkazovanju čustev? Pojasnite svoj odgovor. 
  3. Ali lahko navedete primer ali dva, ko je nekdo s svojimi pozitivnimi čustvi prinesel zelo koristne, celo navdihujoče rezultate? Kaj pa kakšna situacija, v kateri je izražanje negativnih čustev izrazito škodljivo vplivalo na delovno okolje? 
  4. Kakšen je vaš odziv na izjavo: “Čustva so odličen služabnik, a strašen gospodar. Obvladajte svoja čustva in poskrbite, da bodo delala za vas, ne proti vam”? 

OPOMBA: Če imate Sveto pismo in bi želeli prebrati več o tej temi, razmislite o naslednjih odstavkih (če imate internetno povezavo, lahko z enim klikom na naslednje vrstice preberete vse naštete citate): Pregovori 14:17; 15:18; 17:27; 27:4; Matej 12:34; Rimljanom 14:19; Kološanom 3:8; 4:6 

Izziv za ta teden 

Vsi mi smo čustvena bitja, le da nekateri svoja čustva izražamo bolj odkrito kot drugi. V prihajajočem tednu razmislite, kako obvladujete svoja čustva – na delovnem mestu in tudi doma – ne glede na to, ali jih izražate odkrito ali ne. 

Če ugotovite, da s svojimi čustvi včasih ravnate na neprimeren način, razmislite o srečanju z zaupanja vrednim prijateljem (ali več prijatelji) in se o tem pogovorite ter bodite pripravljeni upoštevati njihove nasvete. Podobno, če veste za nekoga, ki potrebuje pomoč pri obvladovanju svojih čustev, bodite pripravljeni ponuditi svojo pomoč, če vas zanjo prosijo. 

Copyright © Poslovni tok Slovenija – Vse pravice pridržane!